• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Collector ska börja rapportera in missbrukad kredit

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
För kännedom:
Loggade just in på Collector, och såg den här lilla notisen:

Villkorsuppdatering
Från och med 31 januari 2021 kommer vi rapportera in de dröjsmål av betalningar som leder till uppsägning av lån till UC.
Läs villkoren för privatlån:


Collector Bank äger rätt att rapportera lånet, för vilket Låntagaren är i dröjsmål enligt någon av ovanstående punkter, till UC AB:s (org.nr 556137-5113) missbruksregister.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Detta påverkar väl inte oss som redan nu släppt collector/betalkoll/deras kreditkort till inkasso?

Jag har släppt alla tre och har dom som avbetalning hos Coll.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Detta påverkar väl inte oss som redan nu släppt collector/betalkoll/deras kreditkort till inkasso?

Jag har släppt alla tre och har dom som avbetalning hos Coll.
Ingen aning Terry - men det tror jag inte.
Jag ville bara "hinta" om det i det fall att någon överväger att "släppa".
Jag tolkar det som att det gäller de som får lånen uppsagda fr o m 31/1. Men, vill man veta säkert så är det nog bäst att kontakta Collector i så fall.
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Detta påverkar väl inte oss som redan nu släppt collector/betalkoll/deras kreditkort till inkasso?

Jag har släppt alla tre och har dom som avbetalning hos Coll.
Jag tolkar det som att det gäller efter 31/1 2021.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Ligger efter med en månadsbetalning (oktobers månadsavi). vågar man löpa linan ut och släppa hela eller kan det bli dumt tidsmässigt så det blir i samma veva som de börjar rapportera in?
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
132
Poäng
327
Jag råder dig att inte släppa det till inkasso.
Sannolikheten att du får missbrukad kredit är nog extremt hög.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Hej,

Fick mail från Collector igår. (Det första meddelandet såg jag när jag loggade in på mina sidor). I det första så tolkade jag det som att det gällde lån som blev uppsagda, men om man läser mailet så ser det ut att räcka med att det hamnar hos deras inkasso. Jag skulle nog råda er som inte kan betala att kontakta dem före det att ni "släpper" något.

Vi uppdaterar villkoren
From den 31 januari kommer vi att rapportera obetalda lån som går vidare till inkasso till UC:s register. Om det, mot all förmodan, skulle hända dig kan det innebära en försämring av din kreditvärdighet och göra det svårare för dig att få nya lån.

Om du får betalningssvårigheter rekommenderar vi därför att du kontaktar oss i första hand så att vi kan hjälpa dig.

Du hittar dina uppdaterade villkor under dokument när du har loggat in. Där får du även en bra översikt över ditt lån.
 
N

NUssen

Gäst
Poäng: 0
Frågan är om man släpper till inkasso nu då man är efter 3 månader om det ger en missbrukad kredit eller bara de som släpper efter Januari. Någon som vet?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp